RALFI, lezen op een betekenisvolle en motiverende manier.
1.Wat is het?
Het centrale doel van RALFI
is het verbeteren van de vloeiendheid van het lezen en daarmee het leesniveau.
2.Voor wie?
Kinderen die de spellende
leeshandeling beheersen, maar langdurig veel te traag blijven lezen. Het lezen
versnelt en automatiseert niet.
3. Uitgangspunten?
RALFI is een methodiek
waarbij kinderen relatief moeilijke leeftijdsadequate teksten herhaald lezen,
waarbij ze ondersteund worden door de leerkracht.
De letters RALFI zijn niet
willekeurig gekozen; ze staan ieder voor een principe dat van groot belang is
bij het toepassen van deze methodiek.
R=repeated:
binnen RALFI wordt op 5 dagen met een leesgroep hetzelfde stukje tekst gelezen.
A=assisted: de
kinderen worden ondersteund bij het lezen. Op deze manier wordt het lezen
vergemakkelijkt en wordt aangestuurd op een succeservaring. Er wordt voor
gezorgd dat het lezen nooit moeilijk wordt voor de kinderen en dit wordt ze ook
van te voren duidelijk gemaakt.
L=level:
voor de leesontwikkeling is het gunstig om te werken met een relatief moeilijke
tekst, mits er voldoende ondersteuning geboden wordt. Bij de boekkeuze staat de
interesse van de kinderen dan ook voorop. Boeken met afgeronde stukjes tekst
zijn vaak een goede keus.
Deze informatieve teksten
hebben als bijkomend voordeel dat ze goed gebruikt kunnen worden om de
woordenschat uit te breiden. Laat vloeiendheid en woordenschat nu de twee
belangrijkste bepalende factoren voor begrijpend lezen zijn.
F=feedback:
door middel van directe feedback krijgen foutief gelezen woorden niet de kans
om in te prenten. Directe feedback is bovendien van belang omdat herhaald
voorlezen met ondersteuning soms gokkend leesgedrag kan oproepen. Daarnaast is
positieve feedback nog belangrijker. Positieve feedback moet duidelijk maken
wat er precies goed gegaan is. Positieve feedback moet de successen van de
kinderen vieren.
I=interactie:tijdens
het voorlezen vindt er een enthousiaste interactie plaats over de inhoud. Het
centrale doel is en blijft: begrijpen wat er staat.